Activitats per les escoles. Curs 2017/2018

 

ACTIVITATS D’EDUCACIÓ AMBIENTAL
AL MOLÍ DEL FOIX

 -CURS 2017/ 2018-


El Molí del Foix, Centre d’Interpretació Històrica i Natural és un edifici que amaga una llarga història. Fou molí fariner al segle XII, farinera i magatzem vitivinícola al segle passat. Aquest equipament municipal, després de la seva rehabilitació, ha estat destinat a l’educació ambiental i a promoure la preservació i el coneixement de l’entorn natural.

Per a més informació i reserves:

Molí del Foix, Centre d’Interpretació Històric i Natural
C/ Farigola, nº 2 Els Monjos (Santa Margarida i els Monjos)
Dimarts, dijous i divendres de 9a 14h i dimarts de 16 a 19h
Tel: 93 818 69 28  //  molidelfoix@smmonjos.cat

Per aquest nou curs escolar us oferim la possibilitat de realitzar una activitat relacionada amb la descoberta de les plantes del jardí del Molí del Foix i si us quedeu a dinar, un taller de sensibilització ambiental a la tarda.

ACTIVITATS AL JARDÍ BOTÀNIC DEL MOLÍ DEL FOIX

1. CICLE INFANTIL (P4, P5):                  La sargantana Valèria i el seu jardí
2. CICLE INICIAL (1er, 2on):                  Arbre, arbust, liana
3. CICLE MITJÀ (3er, 4rt):                      Descobrim el jardí botànic
4. CICLE SUPERIOR (5è, 6è):                La vegetació autòctona

TALLERS COMPLEMÈNTARIS D’EDUCACIÓ AMBIENTAL
Per a realitzar a la tarda:

5. CICLE INFANTIL (P4, P5):             Les plantes aromàtiques i remeieres
6. CICLE INICIAL (1er, 2on):             Gota a gota i passeig pel Foix

7. CICLE MITJÀ (3er, 4rt):                 Els ratpenats del nostre entorn
8. CICLE SUPERIOR (5è, 6è):            Ocells al jardí

Preu:           
ACTIVITAT AL JARDÍ BOTÀNIC: 55€/grup classe
ACTIVITAT AL JARDÍ BOTÀNIC + TALLER: 90 €/grup classe
Per a cada nivell educatiu  hi ha un quadern de treball per a l’alumne i un llapis



ACTIVITATS AL MOLÍ DEL FOIX

1. CICLE INFANTIL (P4, P5):
 La sargantana Valèria i el seu jardí

El conte de la sargantana Valèria és el fil conductor de la passejada pel jardí i ens permet conèixer algunes plantes i animals que hi podem trobar: l’olivera, el margalló, la farigola, marietes, formigues, ocells, etc. Finalitzarem l’activitat plantant un plançó en un petit test que cada alumne s’emportarà a casa.

DURADA: 2 ½ hores.

CONCEPTES CLAU: jardí, olivera, margalló, farigola, animals que poden viure en un jardí (marieta, pugons, sargantana, cargol, cuc de terra, formiga,...).

OBJECTIUS:
- Descobrir un espai nou, el jardí del Molí del Foix.
- Diferenciar la mida i la forma de les plantes.
- Aplicar el sentit de l’olfacte i el tacte per descobrir noves olors i noves textures.
-  Conèixer la relació entre plantes i animals.
- Aprendre a plantar un plançó.
- Aprendre a relacionar-se i a respectar l’entorn natural.


2. CICLE INICIAL (1er i 2on):
 Arbre, arbust i liana

L’activitat s’inicia amb la descoberta de les plantes del jardí diferenciant arbres, arbusts i lianes. Mitjançant el joc descobrirem formes diverses de fulles tot aprenent les plantes més comunes dels boscos mediterranis.

DURADA: 2 ½ hores.

CONCEPTES CLAU: jardí, arrel, tronc, tija, fulla, flor, arbre, arbust, liana, formes diferents de fulles (llança, cor, agulla, mà, línia i composta).
OBJECTIUS:
-          Descobrir un espai, el Jardí Botànic del Molí del Foix.
-          Diferenciar arbre, arbust i liana.
-          Reconèixer les parts de les plantes i la seva funció.
-          Identificar fulles de formes diferents.
-          Conèixer algunes espècies vegetals típiques dels boscos mediterranis.
-          Generar una actitud de respecte vers l’entorn natural, aprendre a valorar-lo i a respectar-lo.

 
3. CICLE MITJÀ (3er i 4rt):
 Descobrim el jardí botànic

Mitjançant l’estudi de les diferents formes foliars identificarem algunes de les plantes més comuns dels boscos mediterranis. Treballant en grup descobrirem la diversitat de formes i espècies vegetals així com les seves principals característiques.

DURADA: 2 ½ hores aproximadament
CONCEPTES CLAU: arbre, arbust, liana, formes diferents de fulles (llança, cor, agulla, mà, línia, lobulada, ovada i composta), adaptacions de les plantes al clima 
mediterrani, parts de la fulla (borró, nervi, pecíol, folíol, limbe, anvers i revers).

OBJECTIUS:
-          Descobrir un espai, el Jardí Botànic del Molí del Foix.
-          Conèixer espècies vegetals que viuen als boscos mediterranis.
-          Diferenciar tipus de fulles segons la seva forma.
-          Identificar les característiques principals de les plantes dels boscos mediterranis.
-          Despertar l’interès per l’estudi i la conservació del ‘entorn natural.

 
4. CICLE SUPERIOR (5è i 6é):
 La vegetació autòctona

Investigarem les adaptacions de les plantes al clima mediterrani i mitjançant una clau d’identificació senzilla esbrinarem  el nom d’algunes d’elles.

DURADA: 2 ½ hores.

CONCEPTES CLAU: vegetació autòctona, formes de fulles diferents (llança, cor, agulla, mà, línia, lobulada, ovada i composta), clau dicotòmica.

OBJECTIUS:
-          Conèixer algunes de les espècies vegetals que viuen als nostres boscos.
-          Identificar les adaptacions de les plantes al clima mediterrani.
-          Diferenciar tipus de fulles segons la seva forma.
-          Aprendre vocabulari referent a la botànica.
-          Aprendre a utilitzar una clau d’identificació.
-          Despertar l’interès per l’estudi i la conservació de l’entorn natural.


TALLERS D’EDUCACIÓ AMBIENTAL

Els grups que us quedeu a dinar teniu la possibilitat de realitzar un taller a la tarda d’una durada aproximada d’1 hora i 15 minuts.  A continuació trobeu descrits aquesta tallers de sensibilització ambiental que són diferents per a cada cicle educatiu.


5. CICLE INFANTIL (P4, P5):
 Les plantes aromàtiques i remeieres

La farigola, el romaní i l’espígol són plantes del nostre entorn. El seu tacte, la seva olor i fins i tot el seu ús com a plantes remeieres poden ser elements a descobrir pels més petits.
Al llarg del taller reconeixeran aquestes plantes i es faran una bosseta d’olor.

DURADA: 1hora 15 minuts              

LLOC REALITZACIÓ: Molí del Foix

CONCEPTES CLAU: planta, ésser viu, tija, fulla, flor, olor, remei, utilitat

OBJECTIUS:
- Conèixer les diferents parts de les plantes: tija,  fulles, flors.
- Descobrir sensorialment plantes aromàtiques: romaní, farigola i espígol.
- Conèixer la utilitat de les plantes medicinals.
- Desenvolupar l’habilitat manual amb l’elaboració d’una bossa d’olor.

 
6. CICLE INICIAL (1er i 2on):
 Gota a gota i Passeig pel Foix

Iniciarem el taller amb un joc d’obrir i tancar l’aixeta per aprendre la importància que té l’aigua com a recurs i com podem estalviar-la en les nostres accions quotidianes. Després farem un passeig pel parc urbà del Foix per tal de descobrir aquest riu i veure’n el seu entorn.

DURADA: 1hora 15 minuts              

LLOC REALITZACIÓ: Parc urbà del Foix

CONCEPTES CLAU: aigua, dependència del medi, aigua com a recurs, consum/estalvi d’aigua, conservació de l’aigua, implicació personal, hàbits, riu Foix, horts.

OBJECTIUS:
-          Explicar diferents formes d’utilització de l’aigua pels humans.
-          Apreciar el valor que té l’aigua per la vida.
-          Conèixer el riu Foix en el tram urbà del poble del Monjos.
-          Orientar l’actitud dels infants envers l’estalvi d’aigua.


7. CICLE MITJÀ (3er i 4rt):
 Els ratpenats

Els ratpenats són animals nocturns que han estat protagonistes de moltes llegendes... Són cecs? Migren? Quantes espècies hi ha a casa nostra?
Us proposem una activitat per conèixer els aspectes bàsics de la biologia d’aquest animal, la seva importància en el medi natural i com podem participar en la seva conservació.
Finalitzarem amb un taller de manualitats on cada nen es farà el seu ratpenat.

DURADA: 1hora 15 minuts              

LLOC REALITZACIÓ: Molí del Foix

CONCEPTES CLAU: ratpenat, mamífer, espècie protegida, caixa niu.

OBJECTIUS:
-          Conèixer aspectes bàsics de seva biologia.
-          Conèixer la importància ecològica dels ratpenats.
-          Identificar la problemàtica de conservació dels ratpenats.
-          Contribuir a la preservació dels ratpenats del nostre entorn.



8. CICLE SUPERIOR (5è i 6è):
 Ocells al jardí

Quins ocells venen al jardí? Què mengen? Com són els seus becs? I les potes? Els alumnes, a través d’un joc, descobriran quins ocells hi podem trobar i com podem observar-los. Finalitzarem l’activitat fent una menjadora per ocells granívors que cada alumne s’emportarà a casa.

DURADA: 1hora 15 minuts              

LLOC REALITZACIÓ: Molí del Foix

CONCEPTES CLAU: ornitòleg, ocells granívors i insectívors, tipus de bec, menjadores per a ocells granívors.
 
OBJECTIUS:
-          Conèixer alguns dels ocells que podem trobar en jardins urbans.
-          Diferenciar tipus de becs segons la seva alimentació.
-          Aprendre a contribuir en la conservació d’aquests ocells.
-          Despertar l’interès per l’estudi i la conservació de l’entorn natural.